Kategorier
Flytt

Kontorsflytt – tips och råd 

Dags att flytta till nya lokaler som företag? Att byta lokaler innebär en nystart som ger de anställda lite ny energi. Det talande för en kontorsflytt är emellertid att det fortfarande handlar om en flytt – och om en stor logistisk utmaning som man måste hantera. 

I den här texten ska vi ge lite tips och råd kring en kontorsflytt och förhoppningsvis göra att er kommande sådan blir så smidig som möjligt. Vi radar upp tipsen i punkter – som ser ut enligt följande: 

  • Flytta på egen hand? Vissa företag ser en kontorsflytt som något man kan låta de anställda sköta. Givetvis så beror det också lite på vad som ska flyttas och på hur pass mycket saker det handlar om, men rent generellt så är det ingen bra idé. Vad händer om någonting går sönder? Vem tar kostnaden? Ska en kontorsflytt räknas som betald arbetstid? Man kan låta de anställda packa sina egna grejer, men utöver detta så bör man överväga professionell hjälp. 
  • Välj en seriös flyttfirma. En kontorsflytt präglas primärt av två saker – som gör den svår att genomföra. Dels så handlar det om maskiner och apparater som är känsliga och som lätt kan skadas. Dels så handlar det också om en tidspress. Man måste vara på plats i de nya lokalerna så snabbt som möjligt – och kunna sätta igång med att jobba så snart man bara kan. Rätt flyttfirma kan garantera detta: man ser till att installera allt och man ser till att ni som företag kan komma igång redan på måndag morgon. 
  • Var noga! För att hitta rätt flyttfirma för en kontorsflytt så krävs det att man är noga med att kolla upp exempelvis erfarenhet, referenser samt huruvida företaget är försäkrat och erbjuder garantier. Man kan inte välja en flyttfirma på måfå. Gör man det – ja, då kan det sluta i en katastrof. En smidig kontorsflytt är ingen omöjlighet och nyckeln ligger i att välja en stabil, kunnig och erfaren partner.